Moja ďalšia cesta viedla na hospodárstvo, kde rozvoniavali bylinky, chutil domáci chlieb, med a kozie mlieko. Do krásneho prostredia Šumavského predhoria v blízkosti starého mesta Český Krumlov.

Krajina ma prekvapila svojou bujnosťou a čistotou. Rybníky, lesy a ekologicky udržiavané lúky. Štebot, hlasné cvrlikanie a v noci prekrikovanie sa žiab.

Domov tu mali kedysi Nemci, ale po vysídlený priestor pomaly zabrala príroda. Základy zo zrúcaných dedín, mlynov a cintorínov ešte miestami vidieť pohltené lesom, prerastené koreňmi stromov.

zanikunuté dediny na Šumave

Cestou z oberania kvetov Bazy. Hlbšie v lese sú zrúcané celé dediny.

 

Bylinková škola v Deskách.

Do živej krajinky, sa postupne vracajú nadšenci – gazdovia alebo chatári. Staré budovy sa pomaly opravujú, okolie sa skultúrňuje v súlade s krajinou.

Snažia sa udržať rovnováhu medzi hospodárením a prírodou. Napríklad pri kosení lúky nechávajú nepokosené pásy pre motýle, včely a iný hmyz. Alebo hospodárske zvieratá sú voľné vo výbehoch. Jedia stravu zo zdravej, bohatej a rozmanitej lúky.

Jedno takéto hospodárstvo s víziou budujú Hanka a Karol. Renovujú starú školu v malinkej dedine Desky. Pestujú bylinky,  ovocie. Chovajú včely a kozy.

 

Škoa v Deskách - premiestňovanie kôz.

Hanka s Janíkom a Dhasha premiestňujú kozy.

 

Miesto je to pomaly plynúce, oddychové s čistou prírodou. V dedinke je páru domov prerobených na chalupy. A dve hospodárstva. V susedstve školy chovajú voľne husi, kačky, sliepky, kone… Ku kŕkaniu, štebotu a cvrlikaniu sa pridávajú i ostatné zvieratá.

Škola v Deskách bola kedysi jednotriedka, kde chodili deti z teraz už rozpadnutých a zarastených dedín. Ale duch školy sa stále zachoval. Asi aj práve preto v nej dnes buduje svoju víziu Karol s rodinou. Svoje hospodárstvo zdieľa s podobne zmýšľajúcimi gazdami. Okrem miestností pre spracovanie byliniek a iných produktov, postupne buduje v škole aj učebňu na prednášky, kde by sa rozvíjala myšlienka pre sociálne hospodárenie.

Judášovo ucho.

Aj malí Riško vie rozoznávať huby.

Moja cesta.

Šiel som cestou učenia a spoznávania. Krajiny, ľudí a hospodárenia. Veď som šiel do školy! Hneď po príchode sme chytili roj u domácej bylinkárky. Pripravili sme stanovište v záhrade pri malinách a roj usadili do nového úľa. Pridali prázdne rámiky. Už na druhý deň včely krásne stavali nové dielo a nosili nektár. Neskôr som im pridal ďalší nástavok so staršími súšami po vytočení medu. Čo bola ale asi chyba, včely sa doň presunuli a prestali stavať.

prezeranie včiel na hospodárstve škola v Deskách

prezeranie včiel – novo usadený roj. Karolov syn Riško sa odvážne prizerá. Dole v úli vidieť začatú stavbu včelami.

 

Karol dostal so starým sadom aj staré úle a včely. Niektoré zachovalé úle sme prečistili ohňom a savom. Použijú sa, ak nie pre včely, tak  aspoň na skladovanie rámikov. Úle má zateplené, zo stredne vysokým dnom, miera približne ako Čechoslovák. Medzivrchnák, ktorý sa dá použiť aj ako medzidno. Horný vrchnák z plechu.

Znáška je tu bohatá. Med zo zachovalých lúk a lesov je vynikajúci. K tomu sa pridá ekologicky obhospodarovaná Pohánka.

Bylinky

Niečo som sa podučil aj o bylinkách. Ako ich skladovať a sušiť. Niečo o ekonomike. Zatiaľ pestujú Nechtík, Nevädzu, Levanduľu. Časom chcú pri ovocnom sade pestovať bazu, ríbezle, maliny. Na čaj aj ovocie. Všetko v bio kvalite.

zbieranie byliniek, škola v Deskách.

zbieranie byliniek, škola v Deskách.

V čase keď som tam bol ja, práve dozrievala Baza čierna (Sambucus nigra). Zbierali sme jej cirtónovo voňajúce kvety.

Angličtina

Býval som vo voňajúcej izbe od byliniek v podkroví. Vo vôni z Levandule sa mi spalo veľmi dobre 🙂 Na druhý deň pricestovala Dhasha. Usmievavá, milá dievčina zo Singapúru. Dhasha je učiteľka angličtiny. Rada cestuje a časom by si chcela vytvoriť vlastnú farmu. To mi prišlo náramne vhod. Práve sa učím anglinu doma, s Dhashou som si ju dobre precvičil. Veľmi mi to pomohlo. Neskôr vo vlaku som cestoval s Američanom na dôchodku, ktorý cestuje po Európe. Bavili sme sa o Trampovi a vojne. Sám som bol prekvapený ako mu rozumiem.

Pomáhali sme drôtikovať rámiky, deťom ukazovali ako sa zatavujú medzistienky. Pravidelne sme chodili zbierať a sušiť rozkvitnutú bazu.

Ololie školy v Deskách.

Sedím na konári…

Objavovali sme pekné zákutia rybníkov a lesa.

Labute na rybníku, pri škole v Deskách.

Labute na rybníku.

Po učení sa a práci sme si spravili pekný výlet, „havaj“ ako to nazval Karol. Objavovali mestečko Kaplice a starý  Český Krumlov. Ak by ste sa náhodou chceli prísť pozrieť na hospodárstvo, možno aj pomôcť, v Kapliciach je najbližšia vlaková stanica.

Kaplice.

Kaplice.

 

Český Krumlov

Je asi 30 km od Školy v Deskách. Krásne, staré šľachtické mesto, zapísané vo svetovom kultúrnom dedičstve UNESCO. Má svoje čaro so zachovalými uličkami s nádychom starej doby, popri ktorých sa kľukatí rieka Vltava, čierna od podložia v horách.

Mesto je plné turistov, ale to nám nebránilo si ho vychutnať. Dominantou je zámok, najrozsiahlejší zámocký areál po Pražskom hrade v Česku. Prechádza sa naň po vysokom, niekoľkoposchodovom originálnom moste. Je odtiaľ veľmi pekný výhľad na starú časť mesta a rieku.

Český Krumlov.

Vo Vltave, Český Krumlov.

Obed sme si dali v starej časti u Karlovho kamaráta, zanieteného cestovateľa. Je zaujímavé, porovnávať staré časti miest s novodobou výstavbou. Ako žili ľudia vtedy a dnes?

Alternatívna dovolenka.

Bola to veľmi krásna, príjemná a počná cesta. Odporúčam si spraviť takýto výlet hlavne pre ľudí z mesta, ktorý trávia množstvo času v kancelárii, či pri počítači. Karol spomínal pražáka, ktorý bol u nich na „pobyte“. Prišiel tichý, bledý ako stena. Pracoval niekde zavretý, pri umelom svetle. Keď odchádzal, vrátila sa mu farba do tváre a začal používať i ústa 🙂

Hanka pochádza z Moravy, blízko Myjavy. Pečie skvelý chlebík a učí sa zachovať tradičné Moravské receptúry. Karol je zanietený za svoju víziu, príjemný chlapík. Stále je v pohybe. Majú tri deti plus budovanie hospodárstva. Nečudujem sa že času nie je nazvyš. Žijú skromne, sebestačne. Zbytočne neplytvajú ani nevyhadzujú.

Postupne sa chcú pripojiť do skupiny sociálnych fariem.

Určite radi privítajú ľudí ktorý by pomohli dobrej myšlienke, poučili sa a chceli oddýchnuť na vidieku, v prírode. Môže to byť pekne strávená, lacná dovolenka. Trošku iná, ako na pláži.

Social farming – Sociálne poľnohospodárstvo ponúka aktivity na rodinných farmách ako formu sociálnej podpory. V sociálnom poľnohospodárstve podnik zostáva v jadre pracovnou farmou, ale vyzýva ľudí, aby sa podieľali na každodenných činnostiach farmy. Sociálne poľnohospodárstvo poskytuje ľuďom, ktorí využívajú služby, príležitosť na začlenenie, zvýšenie sebaúcty a zlepšenie zdravia a blahobytu. Farma nie je špecializovaná liečivá farma; Skôr zostáva typickým pracovným podnikom, kde ľudia, ktorí potrebujú podporu, môžu profitovať z účasti na farmárskych aktivitách v neklinickom prostredí.

Zvonček na škole Deskách.

Zvonček na škole.

 

 


Oznám to ;-)

Povedz o článku či produktoch tvojim priateľom.